کاربرد های اثر پیگمالیون در مدیریت از نظر میثم شکری ساز

قبل از آنکه نظریه اثر پیگمالیون در مدیریت را مورد بحث قرار دهیم بهتر است پیش زمینه ای از این افسانه داشته باشیم. یک افسانه یونانی درباره مجسمه سازی به نام پیگمالیون وجود دارد که در این داستان آمده فرد نام برده به دلیل نفرت از زن ها با خود عهد می بندد که هرگز ازدواج نکند. اما روزی تصمیم به ساخت مجسمه زنی گرفته و با توجه به تنفری که از زنان داشته تمام هنرش را به کار می‌گیرد و یک مجسمه بی نظیر به نام گالاتا را می سازد.

به نقل از آن زمان تندیس ساخته شده اوج هنر پیگمالیون در آن زمان بوده است اما چندی نگذشت که استاد مجسمه ساز خود دلباخته اثر هنری خود شده و آنقدر عشق او ریشه دار و عمیق بود که در نهایت مجسمه بی جان تبدیل به زنی واقعی شد و با او ازدواج کرد. افسانه مربوطه توسط یک روان شناس به نام رابرت رزنتال پرده برداری شد تا بیان کننده یک حقیقت روان‌شناختی باشد حقیقتی که در حال حاضر به نام اثر پیگمالیون از آن یاد می‌شود.

نظر میثم شکری ساز درباره اثر پیگمالیون در مدیریت
وی می گوید که این اثر بیانگر آن است که افراد با توجه به سطح انتظارات دیگران از خود واکنش های مستقیمی را نشان داده و با توجه به همین باورها و ذهنیت دیگران خود را تغییر می دهند. به طور واضح تر می توان گفت وقتی شما به عنوان یک فرد انتظاری را از دیگری دارید این انتظار شما اگر در جهت درست و منطقی باشد باعث توسعه در توانمندی های فرد مقابل شده و باعث می گردد تا او بنا به انتظار شما رشد نماید. این نظریه از آنجا می آید که تمامی انسان ها علاقه دارند تا تصویری مثبت از خود را در ذهن دیگران بسازند. همیشه کارمند دلش می خواهد تا مدیر او را به عنوان یک فرد توانمند و وظیفه شناس بشناسد و روی او حساب کند. پس نتیجه می گیریم که نظر اطرافیان چه مثبت و چه منفی بر روی شخصیت ما اثر گذار است.

اثر پیگمالیون در مدیریت کسب و کارها
میثم شکری ساز نقل می کند که اگر شما به عنوان یک مدیر از این اثر آگاه باشید و آن را درک نمایید می ‌توانید ارتباطی بین این اثر و عملکرد کارکنان خود پیدا کنید. ایجاد زمینه هایی برای به وجود آوردن انگیزه در بین افراد سازمان، گروه، کسب و کار و... می تواند باعث شود تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. در واقع شما با شناسایی عواملی که می‌تواند باعث ایجاد روحیه مثبت و منفی در افراد شود توانمندی و قابلیت آنها را شکوفا کرده و در نهایت باعث موفقیت سازمان خود شده و به عنوان یک مدیر قدرتمند شناخته شوید.

میثم شکری زاد

نکات طلایی درباره اثر پیگمالیون در مدیریت
میثم شکری ساز برای ارتقای موقعیت و موفقیت سازمان نکاتی را در اختیارتان شما مدیران محترم قرار داده که به شرح زیر است:

برداشت های شخص شما بسیار مهم است
بهتر است به عنوان یک مدیر در ابتدا انتظارات خود را شناسایی کنید تا با توجه به آن بتوانید کارمندان را به سمت این انتظارات هدایت کنید. در طول مدیریت حواستان را کاملاً معطوف ارتباط خود به عنوان یک مدیر با کارکنان و همکاران در محیط کاری کرده و به گونه‌ای یکسان با آنها رفتار کنید. قطعاً در محیط کاری افراد بسیاری هستند که هرکدام دارای شخصیت متفاوتی می باشند باید به عنوان یک مدیر زمان بگذارید تا بهترین روش را برای بهبود بهره وری از فرد را پیدا کرده و با استفاده از روش های پیدا شده او را به سمت شکوفا شدن تشویق کنید.

شناسایی نقاط مثبت در افراد
در واقع اثر پیگمالیون در مدیریت بیان می کند به دنبال ویژگی های مثبت و نقاط قوت کارکنان خود باشید. سپس با شناسایی و آنالیز این ویژگی ها آنها را در زمینه هایی قرار دهید که در آن مستعد بوده و بیشترین پتانسیل را در آن خواهد گذاشت. به تشویق کردن ادامه دهید فرد با دیدن تشویق شما قطعاً ترغیب می شود تا بالاتر از چیزی که بوده باشد.

محول کردن وظایف چالش انگیز
میثم شکری ساز بر این عقیده است که با توجه به اثر پیگمالیون بهتر است برای هدایت کارکنان به سمت اهداف بلند پروازانه که در ذهنشان است به او وظیفه های چالش برانگیز را اعطا نمایید. یعنی در واقع شما با محول کردن وظایف چالشی تمامی توانایی ها و استعداد او را به چالش کشیده و او را به طور غیر مستقیم به سمت رسیدن به اهداف و موفقیت ها تشویق می کنید. شما می‌دانید که فرد مهارت لازم برای انجام وظیفه را دارد پس اگر او را به چالش بکشید قطعاً با شکست مواجه نخواهید شد بلکه یک کارمند و یک همکار قدرتمند را در تیم خود خواهید داشت.


به وجود آوردن یک محیط مثبت
بیشترین تاکید میثم شکری ساز در اثر پیگمالیون در مدیریت برای ایجاد یک فضا مثبت در محیط کاری می باشد چرا که این مورد می تواند بیشترین تاثیر را بر روحیه و توان کاری کارمند شما داشته باشد. در واقع شما به عنوان یک مدیر یک جایگاه منحصر به فرد را دارید که این امکان را به شما می دهد تا بتوانید بر روی فرهنگ محیط کاری خود اثر مثبت بگذارید.

جمع بندی
میثم شکری ساز شما را با اثر پیگمالیون که یکی از مهمترین نظریه های حال حاضر مدیریت سازمانی می باشد آشنا کرد. بخواهیم یک چکیده و خلاصه از این محتوا را در اختیارتان قرار دهیم باید بگوییم در واقع رفتار شما است که باعث بروز توانمندی های فرد دیگر می شود پس برای داشتن یک سازمان قوی در ابتدا باید خود را بشناسید و از خود مجسمه یک انسان قوی را بسازید.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.